Evästeitä tarvitaan, jotta voit käyttää Fordin sivustoa täysipainoisesti. Myös useimmat muut sivustot käyttävät evästeitä. Evästeisiin tallennetaan asetuksesi ja muita tietoja, jotka auttavat meitä kehittämään sivustoamme. Emme kuitenkaan kerää tietoja, joista käyttäjä voitaisiin tunnistaa. Lisätietoja evästeistä ja niiden hallinnasta selaimen asetusten avulla on Fordin evästeoppaassa.

Lue lisää

 
Formula Ford
Ford ja moottoriurheilu – taustalla maantieautoissa käytetty teknologia
Ford osallistuu tiiviisti moottoriurheiluun Formula Ford -sarjassa. Tänä vuonna Formula Ford -autoissa on EcoBoost-moottorit. Samaa moottoriteknologiaa käytetään monissa Fordin maantieautoissa, joten olemme erityisen ylpeitä siitä, että se täyttää myös moottoriurheilun korkeat vaatimukset.
Formula Ford
Formula Fordin juuret ovat pidemmät ja maineikkaammat kuin millään muulla yksipaikkaisten kilpa-autojen mestaruussarjalla maailmassa. Sarja käynnistyi vuonna 1967, ja se on tarjonnut tuhansille nuorille kuljettajille ja teknikoille ainutlaatuista kilpa-autoilukokemusta. Monet menestyksekkäät moottoriurheilijat ovat aloittaneet uransa juuri tässä sarjassa. Formula 1 -maailmanmestarit Jenson Button, James Hunt, Emerson Fittipaldi, Jody Scheckter, Ayrton Senna, Nigel Mansell, Damon Hill, Mika Häkkinen ja Michael Schumacher ovat kaikki aloittaneet uransa Formula Ford -sarjassa.
Vuonna 2012 sarja saavutti merkittävän virstanpylvään, kun Formula Ford -auto täyttää lajinsa ensimmäisenä FIA:n (Fédération Internationale de l’Automobile) vaativat turvastandardit. Fordin maantieautojen tapaan siinä on edistyksellinen EcoBoost-moottori ja kineettinen korin muotoilu.

Käy Formula Fordin sivustolla

Twitter: @FormulaFordGB
Facebook.com/FormulaFordGB
Youtube.com/FordUKTV
Fordin kilpa-autoilu
Ford yhdistetään moottoriurheiluun neljällä mantereella ja miltei kaikissa maissa.
Ford on mukana moottoriurheilussa paitsi jännittävien kilpailujen vuoksi, myös esitelläkseen autojensa todellista suorituskykyä ja teknologioita haastavimmissa olosuhteissa. Maantieautoissa käytetty teknologiamme on niittänyt kunniaa maailman vaativimmilla kilparadoilla.
Fordin kilpa-autoilu
Ford on monien autourheilutiimien valinta niiden taistellessa kansainvälisestä menestyksestä ja Ford Fiesta on suosituin Ford-malli, jolla kisataan moottoriurheilun huipulla Euroopassa. Fiestan tuotantoauton ajo-ominaisuudet ja vahvuus ovat täydellinen perusta kehittää auto, jolla on mahdollista menestyä myös autourheilumaailman huipulla.

Vuonna 2014 rallicrossissa sekä Ford Olsbergs MSE -tiimi ja Ken Blockin Hoonigan Racing Division taistelevat FIA World Rallycross Championship -sarjassa . Fiesta ST:n tuotantoversiosta on valmistettu nelivetomalli, jonka 2.0-litrainen turboahdettu moottori tuottaa 600 hevosvoiman tehot. Auto kiihtyy nollasta sataan 1,9 sekunnissa. Osakilpailuiden tunnelmaan pääsee suorien tv-lähetysten kautta. Autot kiertävät lyhyttä, mutta haastavaa rataa, jossa on hyppyjä ja neulansilmämutkia, asfalttia ja soraa. Sarjan suosio on huimassa kasvussa. Euroopassa ajetaan tällä kaudella yhteensä yhdeksän osakilpailua.

Rallin MM-sarjassa on viisi eri versiota Fiestasta, ja kaikki ovat M-Sportin kehittämiä. Kolmestatoista osakilpailusta 10 ajetaan Euroopassa. WRC-sarjan kärkiauto on Fiesta RS WRC, jossa on 1.6-litrainen EcoBoost-moottori. Mikko Hirvonen kartanlukijansa Jarmo Lehtisen kanssa kiidätttää yhtä näistä autoista.

WRC 2 -luokkaa hallitsevat samalla 1.6 litran moottorilla varustetut Fiesta R5 ja Fiesta RRC sekä Fiesta S2000.

WRC:hen perustuva Drive DMACK Fiesta Cup ajetaan Fiesta R2 –autoilla. Sarja perustuu ennen kaikkea kustannustehokkuuteen.

Fiesta R5 on käytössä useissa alueellisissa ja kansallisissa sarjoissa. Fiesta R2 on myös kansallisten Fiesta SportTrophy -sarjojen autona yli kymmenessä maassa.

Euroopan Ford tukee myös Formula Ford -sarjaa, jota on ajettu Britanniassa jo lähes 50 vuotta. Formula Ford -kilpa-autoissa on käytössä sama EcoBoost-moottoriteknologia kuin Fiestan eri ralliversioissa ja normaalissa tuotantoautossa. Suomessa Formula Fordeilla on ajettu jo 25 vuotta.

Ison-Britannian Dunlop MSA Formula Ford Championship -sarjaa ajetaan yhdessä suositun British Touring Car Championship (BTCC) -sarjan kanssa.

BTCC-sarjassa Airwaves Racingillä on kolme Focus ST NGTC:stä rakennettua autoa. Focus jyllää myös Kiinassa, jossa Changan Ford Racing Team on vienyt China Touring Car -sarjan valmistajien mestaruuden viidesti peräkkäin.

Fordilla on paljon kilpailutoimintaa myös Euroopan ulkopuolella:

Rallicross – Ford Olsbergs MSE ja Hoonigan Racing Division kisaavat myös Global Rallycross Championship -sarjassa, joka ajetaan pääasiassa Yhdysvalloissa. Siellä autona on sama Fiesta ST kuin FIA World Rallycross Championship -sarjassa. Ford Olsbergs on voittanut valmistajien mestaruuden kolmena viime vuotena. Suomalaisväriä kisoihin tällä kaudella tuo Joni Wiman.

Off-road-kilpailut – aiemmin tänä vuonna eteläafrikkalainen Team Ford Racing osallistui Rangerilla Dakar-ralliin, joka on maailman rankin autourheilukisa.

NASCAR – Yhdysvalloissa Fusion ja Mustang kisaavat NASCARin Sprint Cupissa ja Nationwide-sarjassa neljän eri tallin voimin.

IMSA Sports Cars – 3.5-litrainen V6 EcoBoost-moottori vauhdittaa Ford Riley Daytona Prototype -autoja Team Ganassin ja Michael Shanks Racingin väreissä uudessa United SportsCar Championship -sarjassa. EcoBoost-moottorilla saavutettiin ensimmäinen voitto heti toisessa kilpailussa kuuluisassa Sebringin 12 tunnin kisassa.

Lisätietoja Fordin kansainvälisestä kilpa-autoilutoiminnasta:

Fordin kilpa-autoilu USA:ssa
Fordin kilpa-autoilu Australiassa
Formula Ford
 
Formula Ford
 
Formula Ford
 
Formula Ford