Ford.fi
Ford Mondeo
Moottorit ja teknologia
Huippuunsa kehitetty, tehokas ja polttoainetaloudellinen uusi moottorimallisto tekee uudesta Mondeosta ajonautinnon vailla vertaa. Valikoimasta löytyy varmasti tarpeisiisi sopiva moottori- ja vaihteistoyhdistelmä.

Turboahdetut, edistykselliset EcoBoost-bensiinimoottorit kuuluvat Fordin innovatiivisiin ECOnetic-teknologioihin. EcoBoost-moottorit tuottavat aiempiin bensiinimoottoreihin verrattuna suuremman tehon pienemmällä polttoaineen kulutuksella ja vähäisemmillä CO2-päästöillä. Uuteen Mondeoon on nyt valittavana sekä 1.6-litrainen että 2.0-litrainen EcoBoost-bensiinimoottori. Samoin kuin 2.2-litrainen 200 hv:n TDCi – tehokkain Duratorq-dieselmoottorimme, joka tuottaa CO2-päästöjä vain 159 g/km. Ford PowerShift -vaihteiston kaltaiset teknologiat puolestaan vähentävät ympäristövaikutusta entisestään.
EcoBoost 1.6-litrainen
Uusi 1.6-litrainen 160 hv:n EcoBoost-moottori edustaa täysin uutta moottorisukupolvea. Sen CO2-päästöt ovat vain 149 g/km eli jopa 20% pienemmät kuin aiemmissa suuremman iskutilavuuden bensiinimoottoreissamme. Korkeapainesuorasuihkutus, edistyksellinen turboahdin ja muuttuva nokka-akselien ajoitus ovat teknologioita, joilla saavutetaan merkittävästi parempi suorituskyky, pienempi polttoaineen kulutus ja alhaisemmat päästöt.
240 Nm väännön ansiosta voimaa on saatavilla vaivattomasti kaikilla kierrosalueilla.
EcoBoost 2.0-litrainen
2.0-litrainen turboahdettu EcoBoost-bensiinimoottori on saatavilla 203 hv:n (300 Nm) tai vieläkin suorituskykyisempänä 240 hv:n (340 Nm) versiona. Kun näihin yhdistetään kuusinopeuksinen PowerShift-automaattivaiheisto kaksoiskytkimellä, niin ajonautinto on täydellinen ja tehoa riittää kaikissa tilanteissa, mutta CO2-päästöt ovat vain 179 g/km.
PowerShift-vaihteisto
Edistynyt kuusinopeuksinen PowerShift-automaattivaihteisto kaksoiskytkimellä tekee ajamisesta helpompaa. 2.0-litrainen EcoBoost (203 hv ja 240 hv) on varustettu aina PowerShift-vaihteistolla, ja PowerShift on saatavana myös 2.0 Duratorq TDCi -moottoreihin.
Uusi 1.6-litrainen Duratorq TDCi
Fordin dieselmoottorit hyödyntävät edistyneintä teknologiaa ja niissä yhdistyvät vahva ja hienostunut suorituskyky edullisiin käyttökustannuksiin ja pienempiin CO2-päästöihin. 1.6-litrainen Duratorq TDCi 115 hv ECOnetic on Mondeo-malliston uusi erittäin polttoainetaloudellinen ja vähäpäästöinen moottori, johon kuuluu Ford Start/Stop järjestelmä. Tällä moottorilla varustettujen Mondeoiden keskikulutus on alkaen 4,3 l/100 km ja CO2-päästöt vain 114 g/km.
Uusi 2.0-litrainen Duratorq TDCi
Uudistunut 2.0-litrainen Duratorq TDCi 163 hv:n (340 Nm) dieselmoottori on hiljainen, herkkä ja erittäin suorituskykyinen. Kuusinopeuksisen manuaalivaihteiston kanssa se tuottaa CO2-päästöjä vain 139 g/km ja PowerShift-automaattivaihteistolla vain 149 g/km. Myös 2.0 TDCi 140 hv (320 Nm) –moottori on saatavilla sekä manuaali- että PowerShift-automaattivaihteiston kanssa.
Uusi 2.2-litrainen Duratorq TDCi
2.2-litraista Duratorq TDCi -dieselmoottoria on uusittu merkittävästi: sen huipputehoa on nostettu 12 %, 200 hevosvoimaan (420 Nm), joten se on toistaiseksi tehokkain Duratorq-moottori. Edistyksellisten teknologioiden ansiosta sen polttoaineen kulutus on kuitenkin vain 6,0 litraa/100 km ja CO2-päästöt vain 159 g/km. Saatavana kuusinopeuksisen manuaali- tai automaattivaihteiston kanssa.
Muut bensiinimoottorit
Mallistoon kuuluvat myös tehokkaat ja hiljaiset bensiinimoottorimme, mm. 2.0-litrainen 145 hv:n (185 Nm) Ford Duratec Flexifuel -malli, jonka CO2-päästöt ovat 169 g/km ja polttoaineenkulutus 7,9 litraa / 100 km.
ESP-ajovakaudenhallintajärjestelmä luistonestolla (TA) ja hätäjarruassistentilla (EBA)
Vakiona kaikissa Mondeo-malleissa. Elektroninen ajovakauden hallintajärjestelmä (ESP) luistonestolla (TA) valvoo etu- ja takapyörien pyörimisliikettä, ohjauspyörän kulmaa, auton kiertymiskulmaa ja sivuttaiskiihtyvyyttä. Jos anturit havaitsevat joko etu- tai takapyörien luistoa, järjestelmän ohjausyksikkö säätelee moottorin vääntöä ja jarruttaa yksittäisiä pyöriä.
Auto pysyy siis jatkuvasti hallinnassa ja myös liikkeelle lähtö liukkaalta alustalta on helpompaa.

Hätäjarruassistentti (EBA) varmistaa täyden jarrutusvoiman käytön välittömästi sitä tarvittaessa, mikä lyhentää jarrutusmatkaa hätätilanteessa. Ja voimakkaassa jarrutuksessa hätäjarruvalot vilkkuvat automaattisesti ja varoittavat takana tulevia autoilijoita.
Aktiivinen jousitus (IVDC) elektronisesti ohjatulla iskunvaimennuksella (CCD)
Aktiivinen jousitus tarjoaa huomattavia parannuksia käsiteltävyyteen, vakauteen ja jarrutustehokkuuteen. Kukin iskunvaimennin säätyy viisi kertaa sekunnissa parhaan mahdollisen matkustusmukavuuden ja tietuntuman saavuttamiseksi. Voit myös valita jousituksen säädön urheilullisen (sport), normaalin (normal) ja pehmeän (comfort) välillä tarpeen mukaan. (Valinnaisvaruste)

Elektronisesti ohjattu iskunvaimennus toimii yhdessä ESP-ajovakaudenhallintajärjestelmän ja ABS:n kanssa ja lyhentää jarrutusmatkaa karkeilla alustoilla.
Jousitus
Uuden Mondeon parannettu jousitusjärjestelmä vähentää ohjauksen kitkaa ja parantaa ohjattavuutta. Etu- ja takajousitusjärjestelmät on suunniteltu niin, että saavutetaan optimaalinen suorituskyky, tarkka ohjaus ja erinomainen ajomukavuus. Järjestelmällä saavutetaan hyvä sivuttais- ja kallistusjäykkyys sekä pitkittäisjousto, joka vaimentaa tehokkaasti töyssyjä.
Ohjaus ja käsiteltävyys
Hammastanko-ohjausjärjestelmä hydraulisella ohjaustehostimella antaa parhaan mahdollisen ohjausvasteen.

Jousituksen ja ohjausjärjestelmien hienosäätöön on kiinnitetty erityistä huomiota entistä paremman vakauden saavuttamiseksi. Leveämpi raideväli (eturaide 1 589 mm, takaraide 1 605 mm) ja puslien kiinnitysalusta tarjoavat vakautta.
Sähköhydraulinen EHPAS-ohjaustehostin
EHPAS on saatavana 2.0-litraisen Duratorq TDCi -dieselmoottorin kanssa. Tämä järjestelmä määrittää helposti yksittäiset ajotilanteet, kuten maantieajon tai pysäköinnin, ja käyttää niiden perusteella automaattisesti oikeaa hydraulisen tuen tasoa. Nopeuden kasvaessa tarvitaan vähemmän ohjaustehostusta, jolloin EHPAS jäykentää ohjausta automaattisesti paremman vasteen ja tietuntuman saavuttamiseksi.
19-tuumaiset kevytmetallivanteet ja madallettu jousitus
19-tuumaiset kevytmetallivanteet ovat häikäisevän upea valinnaisvaruste uuteen Mondeoon. Kun tyyliin yhdistyy madallettu (10 mm) jousitus, tuloksena on jämäkämpi ajotuntuma ja tarkempi ohjaus, joista syntyy erinomainen, urheilullisempi ajettavuus.