Jotta voisimme palvella asiakkaitamme mahdollisimman hyvin, käytämme sivuillamme evästeitä. Lisätietoja evästeistä ja niiden hallinnasta löydät Fordin evästeoppaassa. Käyttämällä sivuja hyväksyt evästeiden käyttämisen.
Polttoaineenkulutuslukema kertoo paljonko ajoneuvo kuluttaa polttoainetta tietyllä matkalla. Kehittynyt moottori- ja vaihteistoteknologia, aerodynamiikka ja alhaisempi ajoneuvon paino auttavat pitämään polttoaineenkulutusta ja CO2-päästöjä pienempänä. Samalla myös suorituskyky on parempi.
Moottoriperheeseemme kuuluu useita kertoja palkittu, taloudellinen ja turboahdettu Ford EcoBoost -bensiinimoottori Auto Start-Stop -toiminnolla. Sekä bensiini- että dieselmoottorimme täyttävät viimeisimmät tiukat eurooppalaiset ympäristövaatimukset.
Polttomoottorikäyttöisten ajoneuvojen pakokaasut sisältävät hiilidioksidia ja muita aineyhdisteitä. Ympäristövaikutustensa takia hiilidioksidi (CO2) on perustana nykyiselle ja tulevalle päästölainsäädännölle. Lisäksi CO2-päästö vaikuttaa auto- ja ajoneuvoveroihin monissa maissa, kuten Suomessa.
Kaikki moottorit eivät käytä samaa määrää polttoainetta. Polttoaineenkulutukseen vaikuttavat mm. moottorin tyyppi, ajoneuvon mitat ja massat sekä ajotyyli.
Ajoneuvon CO2-päästön määrä on suoraan riippuvainen ajoneuvon kuluttaman polttoaineen määrästä. Mitä suurempi polttoaineenkulutus on, sitä suurempi on myös CO2-päästö.
Syyskuussa 2017 uusi virallinen kulutusmittausmenetelmä otettiin käyttöön Euroopassa. Sen nimi on Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure eli lyhennettynä WLTP. Uusi testausmenetelmä on kehitetty vastaamaan paremmin todellisia ajo-olosuhteita ja -tapoja. Se korvaa vanhan testijakson (NEDC). Uuden testausmenetelmän tuottamat julkaistut polttoaineenkulutustiedot ovat lähempänä todellisessa ajossa saavutettuja lukemia.
Uuden testin muutoksia:
Realistisempi ajokäyttäytyminen (nopeampi, dynaaminen, enemmän lämpötilavaihtelua)
Korkeampi keskinopeus ja huippunopeus
Enemmän ajotilanteita
Huomioon otetaan valinnaisvarusteet ja kantavuus, moottorit, vaihteistot ja pyörien koot
Ajoneuvoyksilökohtainen CO2-arvo
Uudet tiedot eivät tarkoita sitä, että autosi taloudellisuus on huonontunut. Uudella tavalla mitatut julkaistut arvot ovat lähempänä todellista polttoaineenkulutusta.
Syyskuussa 2017 uusi virallinen, standardoitu polttoaineenkulutuksen testausmenetelmä on nimeltään Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP). Se on käytössä Euroopassa.
Uusi testi on kehitetty vastaamaan paremmin todellista ajokäyttäytymistä. Se korvaa vanhan NEDC -testijakson.
Uuden testausmenetelmän tulokset ovat lähempänä liikenteessä saavutettuja lukemia kuin vanhan testin tulokset.
Huolla auto ja tarkasta öljymäärän taso säännöllisesti. Hyvin huolletut autot ovat polttoainetaloudellisempia.
Tarkista ja tarvittaessa aseta rengaspaineet oikeiksi kuukausittain. Liian pienet rengaspaineet voivat nostaa polttoaineenkulutusta jopa neljä prosenttia.
Ajoneuvon massalla on suuri vaikutus polttoainetaloudellisuuteen. Ylimääräistä lastia ei kannata kuljettaa mukana.
Irrota kattoteline jos sillä ei ole käyttöä ja pidä ikkunat suljettuna. Tämä pienentää ilmanvastusta ja vähentää polttoaineenkulutusta jopa 10 prosenttia.
Aja tasaisesti ja ennakoivasti. Äkillinen kiihdyttäminen ja jarruttaminen heikentää polttoainetaloudellisuutta.
Kiihdytyksen aikana vaihda suuremmalle vaihteelle niin aikaisin kuin mahdollista. Fordin vaihteenvaihdon merkkivalo näyttää parhaan hetken vaihtaa vaihdetta.