Home > Henkilöautot > EXPLORER > Ominaisuudet > Ajo-ominaisuudet

Tavoitteena täydellisyys

Asetu täysin uuden Ford Explorerin ohjaamoon ja ympäröi itsesi uusimmalla teknologialla. Ajotilavalinnoilla saat täydellisen ajotuntuman kaupunkiajoon, vuoristoteille ja kaikkeen siltä väliltä. Rentoudu pitkillä ajomatkoilla aktivoimalla aktiivinen vakionopeudensäädin Stop and Go -toiminnolla. Voit valita, ajatko sähköllä, polttomoottorilla vai näiden kahden yhdistelmällä. Kaikki nämä järjestelmät toimivat saumattomasti yhdessä ja varmistavat ajamisen nautinnon aina, kun hyppäät rattiin.

Täydellistä hallintaa kaikissa olosuhteissa

Tasaiset kaupungin kadut tai kiviset polut: missä tahansa ajatkin, täysin uuden Ford Explorerin Terrain Management System tarjoaa parhaan hallinnan. Voit valita seitsemästä ajotilasta, jotka säätävät ajoasetukset täydellisesti olosuhteisiin sopiviksi. Järjestelmä säätää kiihdytystä, ohjausta ja jousituksen herkkyyttä sekä työstää myös pitoa ja ajovakautta optimoidakseen hallittavuuden kaikissa olosuhteissa. Käytettävissä on seuraavat ajotilat: Normaali, Maasto, Pehmeä maasto (syvä lumi/pehmeä hiekka), Liukas, Sport, Veto ja taloudellisuuden maksimoiva Eco-tila. Tärkeimmät tiedot näytetään Explorerin 12,3 tuuman digitaalimittaristossa, jonka väri ja teema vaihtuvat ajotilan mukaan.

Varmuutta vaihtelevissa olosuhteissa

Uudistettu älykäs nelivetojärjestelmä osaa määrittää sopivan pidon, kaarretasapainon ja reagoivuuden märissä, kuivissa tai jäisissä olosuhteissa ja vaihtelevassa maastossa. Teknologia siirtää tehoa etupyöriin optimoidakseen taloudellisuuden, kun nelivetoa ei tarvita. Se voi siirtää lisätehoa takapyöriin havaitessaan epäsuotuisia olosuhteita. Tämä mahdollistaa erinomaisen ohjattavuuden ja lisää taloudellisuutta. Kun nelivetojärjestelmä ei ole käytössä, Explorer hyödyntää takavetojärjestelmää.

Ford Explorer PHEV logo close up

Parempi hallinta mäkilähdöissä

Mäkilähtöapu estää autoa vierimästä taakse- tai eteenpäin mäkilähdöissä. Järjestelmä säilyttää jarruvoiman 2–3 sekuntia pidempään, mikä antaa lisää aikaa ja hallintaa, kun siirrät jalan jarrupolkimelta kaasupolkimelle. Tämä on hyödyllistä myös liukkailla pinnoilla pysähtyessä ja liikkeelle lähtiessä.

Ford Explorer driving on mountain road bird's eye view
Ford Explorer in motion driving through forest

Parempi hallinta alamäessä

Alamäkihidastin on suunniteltu helpottamaan ajoa jyrkissä ja epätasaisissa alamäissä. Alamäkihidastin säätelee nopeutta alamäessä ilman että joudut painamaan jarrua tai kaasua. Se toimii myös peruutusvaihteella. Voit keskittyä ohjaamaan autoa hankalissa olosuhteissa pelkäämättä nopeuden kiihtyvän liikaa.

Parempi kontrolli tuulisella säällä

Ajovakauden hallintajärjestelmään sisältyvä sivutuulenvakautus auttaa pysymään kaistalla puuskaisissa olosuhteissa. Järjestelmä tunnistaa voimakkaat sivutuulet ja säätää ohjausta, jotta pysyt kurssissa.

Ford Explorer driving in sun drenched countryside
Ford Explorer close crop of front lights

Hyvä näkyvyys muita häikäisemättä

Automaattiset kaukovalot helpottavat pimeällä ajamista. Auto vaihtaa tilapäisesti lähivaloille, kun se havaitsee vastaantulevaa liikennettä tai edessä ajavan auton. Näin valot eivät häikäise muita kuljettajia. Sen jälkeen kaukovaloihin palataan automaattisesti, jotta näkyvyys olisi paras mahdollinen.

Ylimääräinen silmäpari

Kuolleen kulman valvontajärjestelmä tunnistaa tutka-anturien avulla muut autot, jotka voivat jäädä katveeseen jommallekummalle puolelle autoasi. Kun toinen auto tulee kuolleeseen kulmaan, järjestelmä varoittaa hillityillä varoitusvaloilla, jotka on sijoitettu sivupeileihin. Risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä taas auttaa, kun peruutat pois pysäköintiruudusta ja näkyvyys on rajallinen. Järjestelmä havaitsee lähestyvät autot, varoittaa niistä äänimerkillä ja voi jopa aktivoida jarrut, jos et reagoi ajoissa.

Ford Explorer driving on mountain road

Auttaa pysymään kaistalla

Kaistavahti havaitsee eteenpäin suunnatun kameran avulla, jos autosi on vahingossa ajautumassa väärälle kaistalle. Kaistan pitoavustin auttaa ohjauksen väännössä, jotta pääset takaisin omalle kaistalle. Jos auton pyörä koskettaa keskiviivaa tai tien reunaa, kaistavahti varoittaa tärisyttämällä ohjauspyörää ja näyttämällä merkkivalon. Tämä teknologia poistuu automaattisesti käytöstä alle 64 km:n tuntinopeuksilla, ja sen voi myös poistaa käytöstä manuaalisesti.

Top