Home > Henkilöautot > TOURNEO CONNECT > Ominaisuudet > Suorituskyky ja taloudellisuus

Moottorivaihtoehdot

Ford Tourneo Connect on saatavissa Ford EcoBlue -dieselmoottorilla. Moottori on erittäin suorituskykyinen ja polttoainetaloudellinen. Vaihteistovaihtoehtoina ovat 6-vaihteinen manuaalivaihteisto tai 8-vaihteinen automaattivaihteisto.

Ford tourneo Connect engine diagram

1.5 Ford EcoBlue -dieselmoottori

Tehovaihtoehtona on 120 hv -moottori. Mallikohtaiset päästötiedot viimeisimmästä hinnastosta.

Uusi 8-vaihteinen automaattivaihteisto

Tourneo Connectiin on saatavissa uusi 8-vaihteinen automaattivaihteisto. Vaihteistossa on optimoitu erinomainen käytettävyys, suorituskyky sekä polttoainetaloudellisuus. Erinomainen kiihtyvyys ja vaihteenvaihto parantavat ajomukavuutta.

Interior of Ford Tourneo with SelectShift automatic transmission detail
Ford EcoBoost engine diagram

Auto-Start-Stop

Auto-Start-Stop sammuttaa ajoneuvon esim. kun seistään liikennevaloissa vaihde vapaalla ja kytkinpoljin vapautettuna. Näin säästetään polttoainetta, ja samaan aikaan mm. ilmastointi ja radio pysyvät päällä. Kun halutaan lähteä liikkeelle, painetaan kytkinpoljinta ja valitaan vaihde. Moottori käynnistyy silloin automaattisesti uudelleen.

Auto-Start-Stopin avulla polttoainetaloudellisuutta voidaan parantaa jopa 10 % (kaupunkiajossa. Järjestelmä on Tourneo Connectissa vakiovarusteena.

Uusiutuva HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) -diesel

HVO (Hydrotreated Vegetable Oil, vetykäsitelty kasviöljy) -dieseliä valmistetaan vetykäsittelytekniikalla pääsääntöisesti kasviöljystä ja eläinrasvoista. Se on siis hiilivetypolttoaine, kuten raakaöljypohjainen dieselkin, mutta biopohjainen.

HVO-dieseliä voidaan käyttää Transit Connect 1.5 TDCi -malleissa 6.5.2019 (MV2019.5) tuotannosta alkaen.

tavallisen dieselin sijaan. Käyttö ei vaadi minkäänlaisia muutoksia auton polttoainejärjestelmiin.  HVO-diesel palaa hyvin dieselmoottorissa ja kestää lisäksi kylmää ja säilytystä yhtä hyvin kuin perinteinen dieselöljy. Käytännössä HVO-dieselin ja perinteisen dieselin välillä ei ole eroa moottorin suorituskykyyn tai kulutukseen. Uusiutuvaa HVO-dieseliä voi käyttää sellaisenaan tai missä tahansa sekoitussuhteessa perinteiseen raakaöljypohjaiseen dieseliin.

Kokonaispäästöjen osalta uusiutuvista raaka-aineista valmistettu HVO-diesel on ympäristöystävällisempi kuin fossiilipohjainen dieselöljy. Laskennallinen CO2-päästöjen vähennys on jopa 90% verrattuna fossiilisiin polttoaineisiin.

Ford EcoBoost engine diagram
Top