Home > Henkilöautot > UUSI FIESTA ST > Ominaisuudet > Suorituskyky ja taloudellisuus

Suorituskykyä taloudellisuudesta tinkimättä.

Täysin uudessa Fiesta ST:ssä on tehokas 1.5 EcoBoost -bensiinimoottori. Moottori on jo itsessään erittäin taloudellinen, ja nerokas ominaisuus auttaa säästämään polttoainetta entisestään: kyseessä on sylinteri, joka kytkeytyy ajon aikana automaattisesti pois päältä, kun sitä ei tarvita. Autossa on myös monia muita teknologioita, jotka parantavat suorituskykyä ja samalla auttavat säästämään polttoainetta.

Ecoboost engine render

Puhdasta ja viimeisteltyä tehoa

Poikkeuksellisen suorituskyvyn takana on täysin uusi kolmisylinterinen 1.5 EcoBoost -moottori. Moottorin uusi turboahdinteknologia hyödyntää optimoitua turbiinia, joka tuottaa ahtopainetta nopeammin ja minimoi viivettä. Lisäksi epäsuora ja suora ruiskutusteknologia auttavat tuottamaan tehoa ja reagoivuutta. Tulos: vaikuttava 200 hv:n teho, voimakas 290 Nm:n vääntö 1 750 rpm:n kierrosnopeudella sekä kiihtyvyys nollasta 100 km:n tuntinopeuteen 6,5 sekunnissa. Sylinterin lepuutus on innovatiivinen uusi ominaisuus, joka pienentää polttoaineenkulutusta kytkemällä yhden sylinterin automaattisesti pois käytöstä nopeuden ja kuormituksen mukaan. Kun yksi sylinteri on pois päältä, kaksi muuta toimivat 50 prosenttia suuremmalla kuormituksella ja siten myös taloudellisemmin.

Pitoa silloin kun sitä tarvitaan

Valinnaiseen Performance Packiin sisältyy mekaaninen etutasauspyörästön kitkalukko. Järjestelmä siirtää moottorin tehoa siihen etupyörään, jossa on enemmän pitoa. Kun yksi pyörä alkaa sutia, tehoa siirtyy automaattisesti toiseen pyörään, jotta molempien pito säilyy. Tuloksena on merkittävästi parempi pito kaarteissa ja liukkailla tai epätasaisilla pinnoilla sekä yleisesti ottaen parempi kiihdytys ja suorituskyky.

Ford Fiesta ST driving around bend
Ford Fiesta ST Active valve exhaust

Nautinnollinen äänimaailma

Laadukkaan äänentoiston ja aktiiviventtiilillä varustetun pakoputkiston (Active Valve Exhaust) ansiosta Fiesta ST myös kuulostaa yhtä hyvältä kuin tuntuu. Pakoputkistossa on käytössä uusi teknologia, joka saa aikaan syvemmän murinan sen mukaan, kuinka paljon kaasua painat ja kuulet moottorin äänen elävästi ollessasi ratin takana.

Nopeampi liikkeellelähtö

Täysin uudessa Fiesta ST:ssä on liikkeellelähdön hallintatoiminto (Launch Control), joka takaa aina nopean liikkeellelähdön radalla. Kun toiminto on kytketty päälle ja painat kaasupolkimen pohjaan, voit vapauttaa kytkimen nopeasti ja järjestelmä optimoi kiihdytyksen ja kierrosluvun.

Ford Fiesta launch control close up
Ford Fiesta

Auto-Start-Stop-järjestelmä pienentää polttoaineenkulutusta

Kun pysähdyt esimerkiksi liikennevaloihin tai ruuhkaan, tämä teknologia voi sammuttaa Fiestan moottorin automaattisesti. Se antaa kuitenkin edelleen virtaa ajovalojen, ilmastoinnin ja Ford SYNC 3 -järjestelmän kaltaisille tärkeille toiminnoille. Kun haluat lähteä liikkeelle, paina kytkintä (tai jos käytössä on automaattivaihteisto, nosta jalka jarrulta), niin moottori käynnistyy uudelleen. Auto-Start-Stop on erityisen tehokas kaupunkiajossa, jossa se voi vähentää polttoaineenkulutusta.

Kuusi vaihdetta käytettävissäsi

Fiestan 6-vaihteinen manuaalivaihteisto on suunniteltu siten, että voit ottaa kaiken irti valitsemastasi moottorista. Fiestassa vaihteiden vaihdot ovat tasaisia ja täsmällisen tehokkaita.

Ford Fiesta gear stick close up
Ford Fiesta ST active grille shutter

Entistä parempi aerodynamiikka parantaa taloudellisuutta

Aktiivisen säleikön sulkijan ansiosta säleikön ilmanottoaukko pysyy auki ja jäähdyttää moottoria, kun ajat hitaasti. Kun lisäät nopeutta, se sulkeutuu automaattisesti, mikä parantaa aerodynamiikkaa ja auttaa pienentämään polttoaineenkulutusta. Ajan myötä ero on merkittävä.

Top