Jotta voisimme palvella asiakkaitamme mahdollisimman hyvin, käytämme sivuillamme evästeitä. Lisätietoja evästeistä ja niiden hallinnasta löydät Fordin evästeoppaassa. Käyttämällä sivuja hyväksyt evästeiden käyttämisen.
Uusi Ford Ranger on Euroopan myydyin lava-auto, jossa on uusia teknologioita enemmän kuin koskaan ennen. Edistykselliset järjestelmät, kuten Liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä, Kaistanpitoavustin ja Parkkitutkat parantavat ajokokemusta ja antavat ajovarmuutta. Mäkilähtöapu, Alamäkihidastin ja Aktiivinen pysäköintiavustin puolestaan lisäävät hallittavuutta ja turvallisuutta.
Uudessa Ford Rangerissa kujettaja voi vaihtaa hitaan tai nopean nelivedon tai takavedon välillä ajo-olosuhteista riippuen. Kun ajetaan maantiellä, voidaan käyttää takavetoa. Tarvittaessa voidaan vaihtaa ajon aikana nelivetoon maasto-olosuhteiden sitä vaatiessa.
Aktiivinen pysäköintiavustin auttaa pysäköinnissä. Kuljettajan tarvitsee vain painaa painiketta, niin innovatiivinen järjestelmä etsii sopivan kokoisen pysäköintipaikan. Sitten järjestelmä ohjaa auton automaattisesti pysäköintipaikkaan. Kuljettajan tarvitsee käyttää vain kaasua, vaihteita ja jarrua noudattaen näyttöön tulevia ohjeita ja merkkiääniä.
Erittäin tehokkaat Xenon-ajovalot ovat vakiovarusteena Limited ja Wildtrak-malleissa.
Aktiivisen vakionopeudensäätimen ansiosta kuljettaja voi valita ajonopeuden ja järjestelmä ylläpitää sen. Jos tutka-anturi havaitsee edessä ajoneuvon, se hidastaa, jotta asetettu turvaväli säilyy. Kun tie on taas vapaa, järjestelmä kiihdyttää esiasetettuun nopeuteen.
Aktiivinen vakionopeudensäädin helpottaa nopeuden hallintaa, jolloin kuljettaja voi keskittyä entistä paremmin ajamiseen ja ympäristön havainnoimiseen. Eteenpäin suunnattu kamera tunnistaa nopeusrajoituksen automaattisesti. Jos järjestelmä on aktivoitu, se asettaa enimmäisnopeuden kyseiseen rajoitukseen*.
*Nopeusrajoitusten noudattaminen on aina kuljettajan vastuulla.
Liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä tunnistaa vakiomuotoiset nopeusrajoitus- ja ohituskieltomerkit ja näyttää ne mittaristossa kuvakkeena.
Kaistavahti havaitsee etukameran avulla, jos auto on vahingossa ajautumassa väärälle kaistalle. Järjestelmä varoittaa tästä ohjauspyörää tärisyttämällä ja sytyttämällä varoitusmerkkivalon mittaristoon. Jos kuljettaja reagoi hitaasti tai ei ollenkaan, ohjaa kaistanpitoavustin auton takaisin omalle kaistalleen. Järjestelmä toimii monikaistaisilla teillä kuten moottoriteillä. Järjestelmä toimii alle 64 km/h nopeuksissa ja sen toiminnon voi myös poistaa käytöstä manuaalisesti.
Mäkilähtöapu estää tilapäisesti autoa vierimästä taakse- tai eteenpäin mäkilähdöissä. Järjestelmä säilyttää jarruvoiman 2–3 sekuntia pidempään ja auto pysyy paikallaan, kun jalka siirretään jarrupolkimelta kaasupolkimelle. Mäkilähtöapu on erittäin hyödyllinen liikkeellelähtötilanteessa.
Alamäkihidastin säätelee nopeutta alamäessä ilman että kuljettaja joutuu painamaan jarrua tai kaasua. Erinomainen varuste ajettaessa mm. haastavassa maastossa. Järjestelmä toimii sekä eteenpäin ajettaessa että peruutusvaihteella.
Parkkitutkat auttavat arvioimaan auton ja sen edessä tai takana olevien esteiden välistä välimatkaa. Kun järjestelmä havaitsee esteen kuuluu varoitusmerkkiääni joka voimistuu, kun estettä lähestytään. Varoitusmerkkivalon väri ilmaiseen etäisyyden esteestä.
Betoniporsaita, polkupyöriä, matalia muureja… Peruutuskamera näyttää näkymän auton takaa keskikonsoliin integroidulla näytöllä. Peruutuskameran avulla nähdään kohteet, jotka voisivat muuten jäädä huomaamatta Lisäksi näytössä näkyvät virtuaaliset apuviivat, joiden avulla peruuttaminen pienimpiinkin tiloihin onnistuu huolettomammin. Kamera aktivoituu automaattisesti, kun valitaan peruutusvaihde.
Kaukovaloautomatiikka helpottaa pimeällä ajamista. Järjestelmä vaihtaa automaattisesti lähivaloille, kun se havaitsee vastaantulevaa liikennettä tai edessä ajavan auton. Näin valot eivät häikäise muita kuljettajia. Järjestelmä vaihtaa automaattisesti takaisin kaukovaloille, kun se on mahdollista.
Kuljettajan vireystilan valvonta, Driver Alert -toiminto, tarkkailee jatkuvasti kuljettajan ajokäyttäytymistä ja havaitsee väsymyksestä johtuvat poikkeamat. Jos järjestelmä havaitsee kuljettajan vireystason heikkenevän, mittaristoon syttyy varoitusmerkkivalo, joka ehdottaa taukoa. Jos vireystaso heikkenee entisestään, viesti toistuu äänimerkin kanssa.
Onnettomuustilanteessa Ford SYNC hätäaputoiminnolla voi auttaa soittamaan järjestelmän kanssa pariliitetyllä Bluetooth-matkapuhelimella paikalliseen hätäkeskukseen, jos turvatyyny on lauennut tai polttoainepumppu on sammunut. Matkustajat voivat halutessaan lopettaa puhelun tai keskustella hätäkeskuspäivystäjän kanssa. Järjestelmä voi antaa elintärkeitä tietoja, kuten GPS-koordinaatit, vaikka matkustajat eivät itse pystyisi siihen.